2016 VW FUN CUP – 8u van Spa-Francorchamps
De eerste wedstrijd van het seizoen vond plaats op het circuit van Spa-Francorchamps. De Trophée des Fagnes was een wedstrijd van 10u die samen gereden werd met de Franse funcups alsook een aantal 2CV’s. In totaal kwamen er 84 wagens aan de start. De auto van JAC Motors werd verzorgd door MTE racing.
De training op vrijdag verliep goed, ondanks dat ik zelf maar 7 ronden gereden had was m’n tijd goed. Op die manier kon Adrien Brucculeri wat meer rijden vermits het zijn eerste keer was in een Fun Cup. Benoît Galand was de derde piloot maar met al zijn ervaring vond hij het niet nodig om op vrijdag nog te testen.
Zaterdag kwalificatie maar die was niet zo goed. Benoît ging eerst buiten in de hoop een snelle ronde te kunnen plaatsen voor het veel te druk werd maar het werd alleen maar erger. Mijn eerste poging was niet goed, rembalans stond verkeerd nadat Benoît wat aan het testen geweest was en ik heb er te weinig aan gedraaid. Les geleerd voor de toekomst. Rembalans aangepast voor Adrien zodat die toch nog wat extra rijtijd kreeg. Ik heb nog een 2de poging gedaan maar na 2x Full Course Yellow (maximum snelheid van 50km/k over heel het circuit) was de tijd op dus P43 was niet wat we verwacht hadden.
Race
Elk team was verplicht om 8 pitstops te doen, het aantal tankbeurten was vrij maar er mocht niet getanked worden in de pits. Vermits er maar 4 pompen waren in de refueling area kon dat wel veel tijdsverlies geven als iedereen op hetzelfde moment zou willen gaan tanken. Benoît nam de start en kon meteen al 7 plaatsen opschuiven. Hij heeft een zeer goede eerste stint gereden kwam binnen op P18. Door de vele stops en tankbeurten is het uiteraard moeilijk om te weten op welke plaats je echt ligt. Ik nam het stuur over en ging meteen tanken waardoor ik op P44 terug buiten kwam. Het gevoel in de auto voelde al veel beter aan dan de zaterdag en ik heb een aantal leuke gevechten gehad.
Eerst hield de bi-place van CarPass me wat op in de bochten om me dan altijd terug in te halen op de rechte stukken. In het verkeer dan de aansluiting verloren en lang gevochten in een groepje van 3. Bij het aanremmen van de chicane kreeg ik nog achteraan een tik van iemand die zijn rempunt miste, voorzichtig doorgereden maar ik voelde niets vreemds dus schade was miniem. Stuur afgegeven aan Adrien vanop P17 dus we waren toch al mooi naar voren gereden.
Voor Adrien was het dus zijn vuurdoop en hij heeft dat zeer goed gedaan. Nadien zei hij dat hij wat marge gehouden had om zeker geen fouten te maken en dat is iets wat je voor een endurance alleen maar kan aanmoedigen. Hij is terug binnengekomen op P17 dus halfweg wedstrijd zaten we al in de top 20. Iets waar we zaterdag nog niet durfden aan te denken. Maar de wedstrijd was nog lang, denk maar aan de crash op L’Anneau du Rhin toen we op p8 reden.
Benoît zijn beurt om nog eens een benzinetank leeg te rijden. Na de stop en het tanken kwam hij buiten op P28. Helaas ging het daar meteen al fout want onze auto kreeg een drive-trough. Op zaterdag was ik al eens gaan tanken en omdat de endurance pits naar beneden helt rijd je daar dus 65km/h ipv 50km/h met de pitlimiter op. Benoît wist dit niet en vertrouwde op de pit-limit knop waardoor hij dus te snel gereden had. Die dingen gebeuren en het hoort er allemaal bij. Hij heeft het nadien goed gemaakt want hij bracht de auto binnen op P14. Mijn beurt om nog eens te rijden en we moesten nog 5 pitstops doen met amper 2 piloten dus we zouden zeker nog wat terug zakken. Na het tanken buitengekomen op P28 en ondanks het vele verkeer een goede stint gereden. Zeer veel in duel gegaan waardoor de rondetijden hoger zijn maar ik veel plezier had en we onze plaats ook konden verdedigen. Bij de eerste full yellow binnengekomen voor een stop en dan weer doorgereden.
Het was toen ook duidelijk dat het beste van de banden was. Hier en daar gleed het al meer en iedereen zijn rondetijden zakten dus wat. Zo erg zelfs dat ik 2 wagens die op P7 & P8 reden kon volgen. Toen het helemaal leuk begon te worden moest ik (helaas) naar binnen en kon Adrien beginnen aan zijn laatste stint. Die moest nog 2x stoppen met minstens 15 minuten tussen. Dit heeft hij 2x kunnen doen onder full yellow waardoor het tijdsverlies beperkt bleef. Hij heeft terug zeer goed gereden waardoor we uiteindelijk op P21 over de finish kwamen. Op 84 funcups is dat een zeer goed resultaat. Voor het Belgisch klassement kwamen we zelfs als P12 over de streep. Dit klinkt misschien niet goed maar als je weet wie er allemaal mee rijdt is dat zeker geen schande.
Ik wil Tom Calmeyn van MTE Racing bedanken voor de ondersteuning en Gunther Storme voor de strategie! Daarnaast uiteraard ook Benoît en Adrien; en misschien rijden we in de toekomst wel nog eens samen.