2016 VW Fun Cup – Trophée de Bourgogne – Dijon
De tweede wedstrijd van het seizoen werd verreden op het prachtige circuit van Dijon Prenois. Er ging gereden worden met de #63 van DRM Motorsport met technische ondersteuning van Leader Racing. Mijn co-piloot voor deze race was Philippe Denis. We gingen beide dubbele stints rijden voor de 2 races van elk 3u.
Omdat er vorig jaar veel problemen waren met deze auto was het bang afwachten wat de training zou geven maar het team had al hard gewerkt om alles goed voor te bereiden. Philippe ging als eerste buiten maar was toch een stuk trager dan de kop en de piste werd ook trager waardoor iedereen trager ging rijden. Mijn beurt om kennis te maken met het heuvelachtige circuit. Ik kon al snel in de buurt komen van Philippe zijn tijd dus op een tragere baan zonder ervaring op Dijon vond ik dat al niet slecht. En dan de auto, grootste minpunt was het rempedaal. Dit was een hele grote die een stuk dichter stond dan het gaspedaal dus tussengas geven lukte me gewoonweg niet. Buiten wat minder vermogen op het rechte stuk reed hij voor de rest wel goed dus het team had goed werk geleverd.
De achterkant van de wagen was wel zeer “los” en in de snelle bochten begon te auto teveel te bokken. Zo viel er niet veel harder mee te rijden dus binnengekomen om dat te melden. Na wat aarzeling besloten ze om toch te luisteren :p en de ophanging aan te passen. Terug buiten en voelde meteen beter aan maar een full yellow situatie gooide roet in het eten. Binnengekomen zodat Philippe nog eens kon testen en die ging meteen al 0,8sec sneller en kwam binnen om de ophanging nog verder aan te passen. De aanpassing had dus gewerkt ook al kon ik het zelf niet meer testen.
Race 1
Philippe ging de start nemen vanop P16. Hij was goed vertrokken maar viel dan door een spin even terug. De race was nog lang dus niets aan de hand tot hij even later in de pits stond met problemen. De motor sputterde en in de pits verloor de wagen dan ook alle contact. Bleek dat er kortsluiting in de batterij plaatsgevonden had dus er moest een nieuwe gemonteerd worden. We verloren 4 laps dus de race was eigenlijk al voorbij. Het begon dan ook te regenen dus Philippe reed zijn stint van 1,5u uit waarna het mijn beurt was.
De wagen voelde goed aan en tot mijn verbazing kon ik bij momenten goed aansluiten met de koplopers. Ik had zelf nog nooit in de regen gereden met een fun cup dus het was puur op mijn kartervaring dat ik er het beste van probeerde te maken. Even paniek toen beide ruitenwissers afbraken en ik dus niet zoveel meer zag maar op gevoel toch een goeie stint kunnen rijden. Zelf 1x rondgegaan toen een wagen die terug op de piste reed mij verplichtte om op de verkeerde lijn te gaan rijden en vermits ik geen grip had de achterkant verloren. Zonder erg want 3 ronden later zat ik al terug bij het groepje wat bevestigde dat de tijden in de regen toch wel goed waren. Alleen het gebrek aan tussengas was in de regen soms verraderlijk omdat de achterkant snel blokkeerde. Over de finish gekomen op P26.
Race 2
Deze keer ging ik starten en dit vanop P26 op 4 nieuwe banden. Dat was geen goed idee want de grip & het gevoel die er was in race 1 was volledig weg en ik zakte terug naar P30. Het ging totaal niet want de wagen gleed alle kanten op en ik werd als een rookie om m’n oren gereden. De moed niet laten zakken en er het beste van gemaakt. Na een groot halfuur begonnen de banden wel te werken en zakten mijn tijden spectaculair. Daar bovenop kon ik nog wat lijnen stelen van de toppers die het circuit wel kenden en beginnen aan mijn inhaalrace. Ik moest nog 50min rijden in mijn stint en in die tijd kan er veel gebeuren.
Zeer constant en zonder fouten tempo gemaakt en zeer veel wagens kunnen inhalen. Opeens zag ik op het pitbord P14 staan en dat was wel een verrassing. Ik kon nog opschuiven naar P13 maar dan ging het even fout. In de lange snelle rechtse om het rechte stuk op te komen heb ik me laten vangen door me te laten opjagen door een wagen achter me. Even de concentratie verloren en rond gegaan. Spiegels hebben is niet altijd een voordeel. Gelukkig zonder erg kunnen doorrijden en maar 1 plaats verloren. Mijn wedstrijdritme was toen 1-5 seconden sneller dan de volgende 6 voorliggers maar het pit window ging open en het was aan Philippe om de klus verder te klaren. Wagen binnengebracht op P14 dus daar was ik zelf heel tevreden mee.
Philippe vertrok voor zijn dubbele stint en moest zich uiteraard wat aanpassen aan de moeilijke omstandigheden maar het ging toch mis. Er was een full yellow situatie (maximum 50km/h rijden) die hij niet opgemerkt had en op het einde van het rechte stuk reed hij op een voorligger. Radiator stuk dus race opnieuw voorbij. De mecaniekers hebben nog een nieuwe gemonteerd zodat Philippe kon uitrijden maar een goed resultaat mochten we vergeten. Dat is ook koers dus niets aan te doen.
Ik wil Philippe Denis bedanken. Daarnaast ook Leader Racing voor de ondersteuning en uiteraard de sponsors.
On-board video race 2