100cc carburator: werking en tips
Alhoewel veel piloten dit niet weten of beseffen is het een zeer belangrijk onderdeel van de kart. Dit heb je nodig om je motor te laten werken. De carburator is ook de oorzaak van veel motorproblemen en daarom gaan we er iets dieper op in zodat je weet op wat je moet letten.
Je hebt 2 types, namelijk de schuif- en de klepcarburator. De meest gebruikte is de klepcarburator en daar gaat het in dit artikel dan ook over. De meest gekende merken zijn “IBEA” en “TILLOTSON”. Deze carbu hieronder is een “Hubchen”. Nieuwprijs bedraagt 280 euro maar je zal ook nooit problemen hebben hiermee.
Er zijn carbu’s met 2 vijzen en met 3 vijzen. Ze zijn allebei goed om mee te rijden maar competitie piloten zullen een keuze maken aan de hand van de weersomstandigheden. Bij een ijlere lucht zal de carbu armer afgesteld zijn. Om dat gevaar op te vangen wordt er met de Jet gereden. In normale omstandigheden is een carbu met 2 vijzen genoeg. We bekijken even wat de carbu heeft.
De vijs die het dichtst van de motor staat is de vijs voor de lage toeren. Deze die het verst van de motor staat is voor de hoge toeren. De Jet zit aan de andere kant.
Een 2-takt motor heeft een mengsel nodig van lucht en benzine om te werken. De verhouding lucht/benzine is zeer belangrijk om je motor optimaal te benutten. Door aan de vijzen van de carbu te draaien bepaal je wat dat mengsel is. Bij het starten van een koude motor zie je vaak dat de piloot zijn hand op de luchtfilter houd, dit zorgt ervoor dat de motor in verhouding meer benzine krijgt dan lucht en dus makkelijker start.
De regeling van de carburator:
Veel hobbyrijders hebben problemen met het afstellen van de carbu. Als deze immers niet goed afgesteld is zal je motor niet goed lopen. Voor een Leopard motor volstaat het meestal om 1x een goede afstelling te zoeken en deze dan nooit meer te veranderen. Voor een ICA motor werkt dit echter niet omdat deze veel gevoeliger zijn aan de weersomstandigheden en aan het circuit. Een basisafstelling is zowel voor de lage en de hoge toeren 1,5. Dit wil zeggen dat je de vijzen volledig dichtdraait en dan terug 1,5 toeren opendraait. Deze afstelling zal je motor teveel benzine geven maar het is beter om iets rijker te beginnen en dan geleidelijk aan de vijzen dicht te draaien.
Hoe begin ik eraan? Wanneer je wat ervaring hebt hierin zul je merken dat je de carbu kan regelen door af te gaan op het gevoel van de motor en het geluid. Wanneer je echter pas begint gaat dit niet dus kan je tijdens het rijden even achter je kijken om te zien hoeveel rook er uit de uitlaat komt. Bij het uitkomen van een trage bocht (lage toeren) kijk je even links achter je. Komt er nog veel rook uit de uitlaat dan mag je de lage toeren wat dicht draaien. Komt er geen rook meer uit draai je hem best wat meer open. Juist voor het einde van het recht stuk (hoge toeren) kijk je terug even achter je. Nu mag de motor nog een beetje roken, zie je niets en hoor je de motor als het ware janken draai je de vijs van hoge toeren best een beetje open.
Indien je nog teveel moeite hebt met dit kan je ook een 4-5 ronden rijden en dan terug binnen komen in de pits om naar de bougie te kijken. Dit is echter iets apart, je kan met 5 mensen spreken hierover en elk hebben ze een andere theorie over hoe je de bougie moet aflezen. Ik zal je de mijne proberen uit te leggen die ik al een tijdje gebruik. Hieronder staat een foto van een NGK 9E bougie. Ze dient louter ter illustratie om aan te tonen naar wat je moet kijken.
De binnenring dient om de lage toeren af te lezen en de buitenring om de hoge toeren af te lezen. De binnenring moet een bruine kleur hebben, wanneer ze wit ziet staat de carbu onderaan te arm en moet deze worden opengedraaid. Als ze een zwarte kleur heeft staat hij te rijk en moeten de lage toeren worden dichtgedraaid. De buitenring moet een zwarte kleur hebben, liefst een klein beetje vettig maar niet veel. Wanneer de rand begint af te brokkelen staat de carbu te arm op hoge toeren. Als ze zwart ziet en zeer vettig is staat hij te rijk.
Het kan gebeuren dat de bougie niet af te lezen valt als ze in het begin veel te vettig gestaan heeft. Indien je de carbu afstelling niet goed krijgt draai je beter eventjes een nieuwe bougie in de motor. De andere kan je later nog steeds gebruiken wanneer de motor wel goed loopt.
De Jet:
Eerst even zeggen dat het perfect mogelijk is om goed en snel te rijden met een gewone carburator die maar 2 vijzen heeft. Als je een carbu hebt met een Jet ben je verplicht om ze te gebruiken, wanneer je dat niet doet zal je ondervinden dat je motor niet doorloopt op het recht stuk en stopt aan ongeveer 14.000 toeren. Om te starten is de Jet altijd voledig dicht gedraaid, na een halve ronde draai je de Jet open, meestal 1/4 maar dit is verschillend naargelang het type carbu. Voor het binnenkomen van de pits draai je de Jet terug dicht. Als je dit niet doet blijft er benzine druppelen in de carbu/motor wat ervoor zorgt dat je bougie sneller vet zal slaan.
Onderhoud:
Een carbu blijft niet eeuwig goed werken. De carbu werkt alleen goed als de membramen, pakkingen & de naald nog in een goede conditie zijn. De carbu mag ook niet lekken of leeglopen want dan zal de motor niet goed draaien.
Aan de hand van een carburator drukmeter kan je controleren als de carbu niet leegloopt en kan je ook zien als hij op het juiste moment opengaat. Dit kost rond de 80 euro dus je kan altijd vragen aan je tuner om even je carbu te controleren. Als hij leegloopt zijn de pakkingen/membramen meestal versleten. Hij kan echter ook leeglopen via de naalden, draai daarom de vijzen van de lage en de hoge toeren dicht en meet terug. Een herstelkit voor de carbu kost tussen de 15-20 euro. Daarmee vervang je de membramen en de naald. De naald zit in een kokertje waarin er zich een rubbertje bevindt, dit gaat echter ook niet eeuwig mee dus vervang je best alles in 1x. Na het rijden pomp je best altijd de carbu leeg want benzine is zeer aggressief voor het rubber van de membramen. De pakkingen vervangen kan je gerust zelf doen, hieronder enkele foto’s hoe de carbu eruit ziet.
Als je de naald vervangt en het vijsje losdraait dat te zien is op bovenstaande foto moet je opletten voor het veertje. Dit verlies je zeer makkelijk en je zal het moeilijk terugvinden.
De carburator is een zeer uitgebreid onderwerp. Ik heb dan ook niet alles besproken. Mochten er mensen zijn die opmerkingen hebben of fouten zien mogen ze dat altijd laten weten. Ik ben uiteraard ook niet de ultieme kenner 🙂